Sunday, August 24, 2014

Astım

ASTIM


Doktorumuzla Sohbetler
Astım
Bugünkü söyleşimizde Op. Dr. Mehmet Eren Yüksel ile astım hastalığından bahsedeceğiz. 
SD: Mehmet Eren Hocam okurlarımıza astım hakkında neler söylemek istersiniz?
MEY: Astım, tekrarlayan nefes darlığı ve hırıltılı solunum ataklarının olduğu süreğen (kronik) bir hastalıktır.* Her insanda bu astım ataklarının şiddeti ve sıklığı değişiklik gösterir. Belirtiler günde veya haftada birkaç kez ortaya çıkabilir. Bazı kişilerde semptomlar fiziksel aktivite esnasında veya geceleri daha da artabilir. Solunum yollarını daraltan tetikleyici sebepler bulunmazsa solunum yollarının daralması astım atağına ve hatta ölüme neden olabilir. Astım tetikleyicileri arasında soğuk hava, aşırı sinir veya aşırı korku gibi duygusal durumlar ve fiziksel egzersiz sayılabilir. 
SD: Astım ne sıklıkta görülüyor?
MEY: Dünya Sağlık Örgütü’nün tahminlerine göre dünyada 235 milyon insanda astım var.* Astım ülkelerin gelişmişlik seviyesinden bağımsız olarak bütün ülkelerde görülebiliyor. Ancak astım nedeniyle ölümlerin %80’i düşük ve orta gelirli ülkelerde gerçekleşiyor. Maalesef, Dünya Sağlık Örgütü gelecek 10 yıl içinde astımdan ölümlerin artacağını bildiriyor. 
SD: Bu kadar sık görülen ve hatta ölüme neden olabilen astım hastalığının tedavisi var mı?
MEY: Üzülerek söylüyorum ki astımı tamamen iyileştiren ve ortadan kaldıran bir tedavi yöntemi henüz yok. Ancak, doğru teşhis ve hasta eğitimi ile astımın kontrolü sağlanıp tedavisi yapılabiliyor.* Devrek ve çevresindeki yerleşim yerlerinde maden ocaklarında çalışan birçok madenci yaşıyor. Kronik obstrüktif akciğer hastalıkları (KOAH) ve astım madencilerde sık görülüyor. Bu yüzden tekrarlayan nefes darlığı ve hırıltılı solunum şikayeti olan okurlarımızın doğru teşhis ve tedavi için mutlaka doktorlarına başvurmalarını tavsiye ediyoruz. 
SD: Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederiz. 
MEY: Rica ederim. Okurlarımıza sağlıklı ve mutlu günler dilerim. 

*World Health Organization (WHO).  Fact File. 10 Facts on Asthma. Mayıs 2011. (http://www.who.int/features/factfiles/asthma/asthma_facts/en/)

No comments: